onsdag 28. mars 2012

Bali


Bali, Bali, Bali....... Den mest fantastiske øya jeg noen gang har besøkt. En helt utrolig atmosfære, og ditto mennesker. Den øya skal jeg definitivt besøke igjen.

Jeg tilbragte seks døgn på denne flotte øya, og syns igrunn jeg fikk med meg ganske mye - dog, langtfra nok. Jeg fikk med meg Balinesisk nyttårsaften "Ogho-Ogho", og påfølgende "Nyèpi" - eller "Silent day". Ogho-Ogho blir feiret ved at små som store saumfarer alle gatene i byen med gigantiske - og for seg gjorte, ekstreme, sexuelt relaterte - skapninger for å skremme bort onde ånder og demoner. Året er 1934 - samtidig 2012. Bali feirer nyttår etter en egen hinduistisk kalender som vistnok følger månen. Dagen derpå må alle - også turister - holde seg inne, og på de respektive hotellene. Ingen lys tennes, TV´n blir kuttet, og hvis noen går ut, kan de risikere og bli deportet. Øya var helt mørkelagt, og i total stillhet. Til og med flyplassen var stengt. En påtunget stille og rolig dag - hvilket faktisk var veldig behagelig. Ligge ved bassengkanten og lese en god bok er jo heller ikke og forakte.

Ubud med sin fantastiske atmosfære, skal jeg helt klart tilbringe noen døgn ved neste anledning. Nå fikk jeg kun få timer der. Monkey forrest ble besøkt med gamle templer og hundrevis av små søte aper som hoppet rundt beina på en. Gjerne opp på skuldrene hvis de skjønte at du hadde med mat. Det var som en liten jungel midt i byen. Ekte "rådyr" (i denne målestokken) balinesisk kaffe måtte også prøves. Kaffebønnene er brent etter at noen katteliknende dyr spiser kaffebønnene for så å ta en runde i tarmsystemet. Deretter går lokalbefolkningen og plukker kaffebønnene fra avføringen! Nydelig kaffe. 

Jimbaran - en liten landsby like utenfor Kuta, var definitivt verdt et besøk. Jeg rakk akuratt å få med meg den vakreste solnedgangen jeg noen gang har sett. Og sitte ved en flott restaurant med tærne i sanden, nyte fersk red snapper - som jeg selv valgte ut - et deilig glass hvitvin i lyden av bølgeskvulp i solnedgangen, var en fantastisk opplevelse som gjorde et helt spesielt inntrykk. 

Godt Nytt År Bali! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar