mandag 9. april 2012

Påske

Jeg velger meg april - sa Bjørnson.
Det er mange måneder jeg velger meg, men denne måneden velger jeg april. Tenk det - det er allerede april! Etter nesten tre uker på farten i varmere strøk, var det deilig å komme hjem til vår og sol. Litt kaldere, men dog. Krokusen står i giv akt, og tulipanknoppene smyger seg opp i retning sola. Herlig!


Det er Påske - den siste dagen i følge kalenderen, og jentene mine er på vei nordover igjen etter noen fine påskedager sammen. Vi har kosa oss veldig, og høstet av godene livet har å tilby. Jeg har jobbet litt, et par intervalltreninger har det også blitt, tur og kafè i Gamlebyen, lunsj inntatt på verandaen og masse deilig sol. Det har rett og slett vært en super Påske, og nyter den selvfølgelig fortsatt - i selskap med vovsen, Mac´en, TV´en, samt to bøker jeg skal innhente ny inspirasjon fra - Allen Carr & The Secret.

Men mens det ennå er påske, kan det jo være greit å vite hvorfor vi feirer påske - sånn i bunn og grunn. Noen tror på påskeharen, andre på høner som legger påske egg av marsipan, men mange av oss tror fortsatt på den opprinnelige historien. Påske er den eldste kristne høytid, og hver dag fra palmesøndag til 1. påskedag er viktig på sin måte. Sammen forteller de ulike dagene historien om hva som hendte i Jerusalem for over 2000 år siden - om det siste måltidet, korsfestelsen og oppstandelsen - og ikke minst tilgivelse.

God Påske.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar