søndag 11. mars 2012

Sol

I dag er det igjen vår i luften. Våknet til sol fra skyfri himmel, og frokost bestående av smothie, omelett og deilig kaffe ble intatt i solveggen. Spurven var i gang med opprydning i redet oppe under mønet, og årets første krokus står i full blomst. Det fins ikke lenger synlige spor etter snøen som lavet ned tidligere i uka. Det er deilig å kjenne at kroppen våkner fra vinterdvalen, og selv om jeg har tatt D vitamin tilskudd i vinter, føler jeg meg underernært på sol. Vi nordboere er underernært på solskinnsvitaminet om vinteren.

De aller fleste av oss har et alt for lavt nivå av D vitaminet - vitaminet som egentlig ikke er et vitamin, men snarere et hormon, og det er ingenting som gir så mye D vitamin som sola. Du må faktisk ha i deg 30 skjeer tran for å få i deg like mye D vitamin som 15 min i sola! Solvitaminet er viktig i forhold til hjertesykdom og ulike kreftformer, og veldig relevant i forhold til beinmassen og diabetes. Vitaminet øker også opptaket av kalsium, øker prestasjonsevnen og kan forlenge den kognitive funksjonen. Jeg leste nylig at menneskene ble lysere i huden når de flyttet nordover fra Afrika. Årsaken; mindre sol og mer behov for D vitamin. Hvis lite sol hadde vært sunt, ville vi fortsatt vært mørke i huden som afrikanere - som trenger fem ganger mer sol enn hvite for å dekke behovet for D vitamin.

So, get out there. Sol deg frisk!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar