torsdag 6. oktober 2011

En friuke er over

Så er det altså den siste fridagen i denne perioden. Jeg har hatt en uke fri, men jeg blir stadig like forundret over hvor fort tiden går. Helgen gikk på en måte bort i og med at jeg var en smule redusert, så da gjenstår det fire dager. Tenker;  hva har jeg bedrevet tiden med? Men etter litt tankevirksomhet, så fant jeg ut at jeg har fått utrettet litt allikevel. Puh.... Jeg har gått lange turer med vovsen hver dag, og trent hver dag. Jeg har fått reorganisert skapene på kjøkkenet - så nå har det etter lang tid - endelig blitt brukervennlig. Det tok jammen tid, men jeg tror - i tillegg til meg selv - at både Zoe gjenbruk og kompostdunken min ble rimelig fornøyde.

Jeg har også vært på epleslang (i min mors hage). Når foreldrene er borte, danser jeg i hagen. Rema hadde plommer, og da var jeg i gang med skrelling, rensing og koking. Resultatet ble aldeles nydelig - om jeg så skal si det selv. Eple/plommesyltetøy med kanelsmak og minimalt med sukker. Tror det blir kjempegodt og blande i havregrøten - hvilket jeg skal prøve i morgen tidlig.  

Å ja, jeg holdt jo på å glemme - jeg har jo også sett filmer. Fire stk til og med. Det tar jo litt tid. Jeg har sett "Kongen av Bastøy" for andre gang. Første gang på kino. En god film - sterk, men god, også har jeg sett "Vann til Elefantene". En fin film. Jeg hørtes nok veldig smart ut når jeg kom inn på Showtime og spurte om hun hadde vann til elefantene...... Hun tittet på meg to ganger og smilte - av en eller annen merkelig grunn. De to andre filmene er ikke verdt å nevne.

I dag har jeg hatt middagsgjester. Ille koselig. Det ble merkelig nok høst suppe - etter at jeg lagde borti 9 liter i går. Og man kan vel trygt si at jeg har høst suppe litt utover vinteren. Dette er noe jeg gleder meg til hver høst - lage en stor kjele høst suppe, krølle seg godt oppi sofan, og spise så svetten renner. Kjempedeilig. I år gjorde jeg en liten vri på oppskriften, men den var minst like god - og ikke minst sunn. Focaccia ble det også - også denne med ny vri - en grov variant. Kjempegodt.

Det har vært noen fine fridager, og nå er jeg igjen klar for en ny arbeidsøkt.


1 kommentar:

  1. Oppskrift på Focacciabrød nevt ovenfor.

    Dette trenger du:

    50 gr tørrgjær
    6 dl lunkent vann
    8-900 gr sammalt spelt
    1 ts salt
    1.5 dl god olivenolje
    2 ts honning
    Maldonsalt
    Rosmarin, basilikum eller timian etter smak.

    Slik gjør du:

    Bland mel, salt og gjær. Tilsett honning og olje, og til slutt vann og eldt godt. Tilsett gjerne 1-2 ss olje helt mot slutten slik at den smører seg rundt deigen. Dekk bollen med Gladpakk og sett til heving ca 30- 45 min - eller til dobbel størrelse.

    Ha deigen over i en langpanne med bakepapir. Klapp deigen til den dekker formen. Prikk hull i deigen med fingrene, og hell over olivenolje. Strø over litt saltflak.

    La deigen etterheve under plast ca 40 min, til olje har trukket inn i deigen.

    Stek på nederste rille i varm stekeovn 225 ºC i ca 30min.

    Dryss evt. over rosmarin, basilikum eller timian og/eller soltørkede tomater når det gjenstår 10 minutter av steketiden.

    Ta brødet over på rist, og drypp over litt av din beste ekstra virgin olivenolje.

    Buon appetito

    SvarSlett