søndag 4. desember 2011

Advent

2. søndag i advent. To lilla lys står og skinner på langbordet. Lekkert. Det vil si at det er to uker og seks dager til julaften. Jeg er sikkert ikke den enest som syns at dagene bare flyr av gårde i disse dager, og det kjennes ut som at det var i går jeg tente det første adventlyset.

Jeg kjeder meg hvertfall ikke - for å si det sånn. Det rekker jeg sjelden. Jeg kan faktisk ikke huske sist jeg kjedet meg. Jeg savner å kjenne på og kjede meg litt, men nei - uansett syns jeg dagene og ukene blir for korte. Jeg står opp tidlig - også når jeg har fri fra jobben - for å få flest mulig timer ut av døgnet, men før jeg vet ordet av det, så er klokka blitt leggetid. Altså, jeg klager ikke. Alt dette tyder jo på at jeg engasjerer meg, trives og koser meg. Tidevise pauser i bloggen tyder også kanskje på at det er for få timer innimellom, men tror ikke jeg kan skylde på den berømte tidsklemma. Det er vel egentlig et annet ord for å ha det travelt - eller alt for liten tid. Jeg har kanskje heller et luksusproblem. Jeg har mye tid til meg selv, og vil gjerne ha ennå mer. Jeg vil ha ennå mer tid til å gjøre det jeg liker.

Helga har kommet, og snart er det mandag igjen, men det har vært en deilig helg med turer i skogen, og innekos mens stormen har herjet rundt hushjørnet. Jeg har mala, strikka, hørt musikk og lest. Det har væt dårlige tilbud på tv, men i kveld skal jeg kose meg med "Der ingen kunne tru at nokon kunne bu". Der skal nemmelig søstra mi ha hovedrollen i kveld. Gjett om jeg gleder meg!

God mat og drikke har jeg også kosa meg med i helga. Laget en deilig brunsj i går som jeg rett og slett måtte gjenta i dag. Det smakte virkelig jul og fantastisk godt. Jeg kjøpte pepperpaté og varmet den i ovnen. Mørkt rugbrød -  for eksempel dansk pumpernickel - er et must her - med meierismør. Dekk til med ruccolasalat og mini spinatblad. ha så på overdrevet mye varm paté, skjær et vitløksfedd i tynne skiver og ha oppå, så kutter du overdrevet mye rødbeter og har på toppen. På den andre skiven har jeg overdrevet mye sursild kjøpt på rema (type Olivia - knallgod) som er sprita opp med masse rødløk. Et glass aquevitt og et glass øl, og smaken av jul er komplett. Nå gleder jeg meg bare til hjemmelaget kryddersild og sennepsild. Førjulstiden er definitift det beste med julen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar