søndag 18. desember 2011

Juleforberedelser

Ja, så er det altså 4. søndag i advent, og alle fire lysene brennes helt ned i kveld. Når de har brent ned, er fem døgn igjen til Julaften. Tror nok jeg kommer i mål i år også. Men jeg må jo le litt av meg selv da....Jeg har det liksom med og starte med prosjekter som strengt tatt ikke  gjøres før jul. Som å male trappa for eksempel - det fant jeg ut at jeg skulle starte med i desember. Da måtte jeg også ta noen vegger i trappeoppgangen før det siste strøket i trappa. Med jobb, hund, tørketid og tre strøk, tok jo dette halvannen uke. Fint ble det da.
Så kjøpte jeg meg et gammelt trehvitt vitrineskap jeg tenkte og henge i spisestua, men det måtte jo males først! Tre strøk og tørketid, samt nye knotter, så kom det omsider på veggen. Ja, jeg holdt jo helt på å glemme den integrerte bokhylla jeg lagde i stua. Den skulle jo også males. Hylla ble forøvrig til samtidig med prosjekt trapp. I dag - eller rettere sagt i kveld, fant jeg ut at jeg skulle ta av gammelt trekk på seks spisestue stoler. Jeg hadde vært skikkelig raus med stiftene sist jeg trakk om de stolene, så det tok sin tid. Så nå gjenstår det å legge på nytt trekk. Det er jo bare to og et halvt år siden jeg kjøpte nytt stoff til stolene, så jeg det er vel på høy tid å gjøre det - sånn like før jul.

Jeg gjør litt juleting og da. I dag har jeg lagd en type juletrøfler med tranebær, og Panforte - en klassisk italiensk julekake. Jeg fant en oppskrift som fristet, endret litt (som vanlig), og jammen ble det en flott kake - eller en type konfekt kake med masse godt. Ja, jeg har tjuvsmakt, og den ble kjempegod.

Her er oppskriften for den som vil gjøre et forsøk

Dette trenger du:

50 gr pistasjenøtter
75 gr mandler
75 gr hasselnøtter
125 gr akasiehonning                                            
125 gr rørsukker
100 gr mørk sjokolade (70%)
75 gr tørkede blåbær
75 gr tørkede tranebær
75 gr pomeranskall
finrevet skall av en sitron
75 gr hvetemel
25 gr kakao
1-2 ts kardemomme
1-2 ts kanel
25 gr smør

Rist nøttene i en varm tørr panne i ca 5 min. Smelt honning, rørsukker og sjokolade i en kjele. Bland alt det tørre i en bolle inkludert nøttene, og vend forsiktig i sukkermassen. Tilsett smør og rør godt.
Dekk til en smurt springform (ca 20 cm i diameter) med bakepapir, og fordel massen godt utover. Jeg brukte en slikkepott og presset alt litt sammen. Bak kaken i ovnen ved 150 grader i ca 30 min. Avkjøl kaken, og dryss over melis - masse melis.

Buon appetito, og god førjul.

2 kommentarer:

  1. Flinka!! Den kaka høres utrolig god ut. Spar gjerne litt til jeg kommer på besøk utpå nyåret - klem i julemaset =)

    SvarSlett
  2. Ja, den skal du få smake når du kommer :o)

    SvarSlett