lørdag 31. desember 2011

                                         Godt Nytt År!  


Et nytt år, nye dager, nye årstider - og snart - en ny 1. januar. En dag der mange av oss har mange tanker om det nye året som ligger helt ubrukt dere framme. Hva skal jeg, hva ønsker jeg, hvor vil jeg?

Mange tenker også på året som har gått. Nyhetsbildet er preget av kavalkader av alle slag; nyhetskavalkader, sportskavalkader, underholdningskavalkader og andre tilbakeblikk på året som har vært. Mange tenker kanskje også på hva som kunne vært gjort anderledes, og lover seg selv at neste år - da skal alt bli så meget bedre.

Jeg tror tror heller på fremtiden - ser fremover. Vi kan slå en strek over det som har vært, og vi kan gjøre det godt igjen. Vi kan frigjøre oss fra det gamle og begynne på nytt.

Enkelte av oss har nyttårsforsetter. Noen har et, noen har mange, noen sier det høyt til flere, andre har sine personlige forsetter de holder for seg selv. Forsetter er gode intensjoner og forplikteler som innebærer et ønske om endringer. Et nytt år med blanke ark der man kan starte en helt ny årsplan - en ny mulighet.

Mange av disse forsettene faller i grus allerede første uken, og for noen så er forsettene allerede glemt  i midten av februar, men poenget er at vi anser alle forsettene som mulige å realisere - selv om vi vet at det kan bli vanskelig. Intensjonene og mulighetene er hvertfall der.

Jeg har ingen nyttårsforsetter. Jeg ønsker alltid å være i personlig endring, og jeg kjenner at jeg lever når jeg lærer nye ting - om meg selv eller om livet. Jeg er stadig i endring, og det gir meg nye utfordringer i livet. Jeg ønsker ikke og love hverken meg selv eller andre at nå skal jeg slutte med.... eller nå skal jeg starte med.... Nå lover jeg på tro og ære at..... Det eneste jeg lover meg selv hvert år, er at det nye året skal bli minst like bra som det forrige, og at jeg skal gjøre det beste ut fra de mulighetene jeg har. Denne kvelden er en fin kveld til å tenke over livet generelt. Det fine er nemmelig at du ikke leve som du gjør - du kan endre deg. Livet er her og nå!

Da gjenstår det å ønske alle et riktig godt, nytt og fantastisk år - 2012!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar