onsdag 11. januar 2012

Inspirert

Jeg har nettopp lest en nydelig bok; "Jakten på en annen rikdom". En bok til tanker og ettertanker, og den fikk meg atter en gang til å tenke på hva lykke egenlig er. Hva vil det si å være lykkelig, og vet vi når vi er lykkelige?  
 

Boken handler om en forfatter som reiser i Frans fra Assisis fotspor.Hvorfor sa Frans nei til penger og det gode liv, og hadde allikevel så mye å gi alle andre? Hun ønsket å finne Fran`s hjerte, og slik nå inn til sitt eget.

Jeg ble jo også inspirert av bloggen til Siri Rødstrømpe som var på frokost tv i dag. Hun har i 2011 hatt en kjøp-ingenting-år, har spart over 100 000. Tenkt da så mye vi bruker på - ja, ingenting, eller sløsing.

Kaffemaskin, ny spisestue, gardiner, puter og pledd..... Ønskelisten kan bli lang etterhvert, men trenger jeg strengt tatt alt dette? Jeg har oftere og oftere tatt meg selv i å tenke akkuratt det - trenger jeg virkelig den kaffemaskina. Jeg har strengt tatt en espressokanne som lager fabelaktig kaffe. Melkeskummer til kaffe latte har jeg også. Så hvorfor dette jaget etter ting jeg allerede har? Fornye seg, spandere på meg noe nytt forde jeg fortjener det? Jo, jeg fortjener kun det beste, men er kjøp, kjøp, kjøp det beste? Jeg sier nei. Jeg har lagt inn innkjøpstopp. Jeg skal slutte å kjøpe ting jeg ikke trenger.

Nå er avgjørelsen tatt. Her skal jeg ikke lenger bruke penger på ingenting. Her skal det ikke sløses med penger jeg har jobbet hardt for å få inn på kontoen. Og hvorfor skal jeg det? Hva er grunnen til at jeg ønsker å spare penger? Man må jo ha et mål. Jo, jeg ønsker å bruke pengene på meg selv - på og utvikle meg selv ved å reise. Jeg elsker å reise - møte nye land, kulturer og mennesker. Kanskje jeg også en gang har lyst til å gå i Frans fra Assisis fotspor..... Hvem vet. Reiseplanene er allerede lagt for 2012, og derimellom skal jeg - jo nettopp - spare. Og nei, jeg har ikke tenkt til å leve et dårligere liv av den grunn - Jeg skal jakte på en annen rikdom - en annen lykke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar