mandag 16. januar 2012

Status

Nylagd Cappuccino og levende lys på bordet. Mac`en, filofaxen og div lister ligger rundt på bordet i et litt organisert kaos. Jeg er klar for fortsettelsen.

I helgen har jeg gjort opp status. Jeg er fortsatt - om ikke mer ivrig på mitt nye tankesett om ny livsfilosofi rundt økonomi, og har i helgen gjort enkelte tiltak. Jeg har defrosset fryseren, og vet nå hva jeg har der. Jeg har lagd husholdningsbudsjett og lagd liste over hva jeg kan forsake dette året. Budsjettet skal gi meg en nøyaktig oversikt over hva jeg bruker pengene mine til, og jeg får også en oversikt over når regningene mine kommer. Kjekt.
En annen ting er hvor frustrerende det er å ta ut penger av minibanken, og plutselig så er de bare borte -  uten at jeg vet hvor de har tatt veien. Det mysteriet skal jeg løse nå. Pengene har nemmelig ikke vinger! Det handler om og ta kontroll!

Listen over ting jeg ikke trenger, ikke skal kjøpe eller sløse bort penger på, blir bare lenger og lenger. Nå ser jeg svart på hvitt alt det unødvendige jeg kjøper, og ser også hvilke feller det er fort gjort å falle i. Jeg skriver handleliste for minimum en uke, og planlegger nøye. Jeg skal nemmelig ikke i butikken mer enn en gang i uken - uansett! Så her gjelder det å holde tunga rett i munnen. Jeg har sagt opp abbonement på Tara og iForm, og tar ny status på levrandører av forsikringer, strøm og mobiltelefon.

Et lite tilbakeblikk på forrige innlegg; Det høres kanskje egoistisk ut av jeg ønsker å bruke oppsparte penger på meg selv - når det så mange mennesker som er dårligere stilt enn meg. Jeg er dårlig på å gi til organisasjoner. Det er så alt for mange innsamlinger av alle slag, og jeg kan ikke hjelpe alle. Jeg ønsker heller å gi individuelt - av meg selv eller på andre måter der jeg ferdes.

Den største grunnen til at jeg velger å gjøre dette, er bruk og kast mentaliteten og kjøpepresset rundt hvert hjørne. Jeg ønsker ikke å ta del i et slikt samfunn hvis jeg ikke må, og jeg har det minst like bra med gardinene fra i fjor og Audien fra 1995. Og vet dere hva, jeg har ikke brukt ei krone hele helgen, men har kost meg fra ende til annen. Gått turer, trena, spist deilig mat fra fryseren, og drukket god vin fra det store utlandet, begynt på en ny bok - og ikke minst et nytt liv.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar