torsdag 12. april 2012

Gjenbruk

I går gravde jeg frem klær, sko og div elektriske duppeditter jeg ikke bruker. Jeg kjenner jeg blir litt småstressa når jeg har ting og tang rundt meg som jeg ikke bruker - slik har jeg igrunn hatt det i mange år. Jeg har ryddet utallige ganger, og gitt bort mye til bruktforretninger, men denne gangen fant jeg klær og sko som er nye og ubrukte - impulsive kjøp, eller kjøp som rett og slett viste seg og ikke være så vellykket. Dupeditter jeg ikke lenger brukte, og som kun opptok plass i skuffer og skap. Fikk meg liksom ikke helt til å gi bort alt dette, så jeg fant frem kameraet og tok bilder av ditt og datt, og la alt ut på Finn, samt Salg, Kjøp, Bytte og Gi bort siden på Facebook. I dag er alle duppedittene solgt, og jeg har lagt ut en ny. Skoene og klærne har fått positiv respons, så nå håper jeg at det er noen andre der ute som har brukt for bekledning jeg ikke får brukt.

Dette er jo genialt! Hvorfor skal jeg ha saker og ting i huset jeg ikke lenger bruker - eller kan bruke - når det finns andre der ute som faktisk kan benytte seg av dette? Vi lever i et bruk og kast samfunn, som jeg ikke er helt tilfreds med. Kjøp, kjøp, kjøp - kjøpe noe nytt, en annen ting overflødig, kanskje det havner i søpla, eller blir liggende i en eller annen skuff - for så å bli glemt.


Nei, selge det andre kan bruke, kjøp brukt, samt bytte varer og kanskje tjenester, syns jeg er helt

supert. Egentlig så er jo bytting en genial idè. Jeg plukker x antall liter blåbær, du plukker tyttebær. Du får x liter blåbær av meg, og jeg får x liter tyttebær av det. Hmmm.... ingen dum ide. Genialt rett og slett. Her er det visst kun fantasien som stopper når det gjelder gjenbruk. Tror jeg vil spinne videre på den tanken.

1 kommentar: